Dynamoen

En dynamo for båt, eller en liten dieselmotor kan ha ganske mye til felles med en dynamo for bil, slik at man kan bruke en bildynamo som model for å forklare hovedprinsippene rundt virkemåten.

Video som beskriver de grunnleggende prinsippene som brukes i en dynamo:

Her har vi et forholdsvis enkelt koblingsskjema for en dynamo på en Yanmar 2GM/3GM motor:

Koblingsskjemaet over er for en Yanmar 2GM/3GM diesel båtmotor og viser en ganske enkel oppkobling som ligner ganske mye på det som vi typisk kan finne på en bil.

På Yanmar 2GM/3GM (og mange andre små Yanmar-motorer) med standard dynamo finner du tre tilkoblinger merket E, B og L. De har følgende funksjon:

  • B (Battery / B+)
    Hovedutgangen fra dynamoen. Denne går til batteriet (via sikring/fordelerpunkt). Det er her ladestrømmen kommer ut, typisk 14.0-14.5 V når motoren går.

  • E (Earth / Ground / –)
    Jordtilkoblingen for dynamoen. I mange oppsett er dynamoen jordet direkte via festet til motorblokken, men noen modeller har i tillegg en egen E-klemme som må kobles til motorens gods (–).

  • L (Lamp / Charge lamp / Exciter)
    Dette er tilkoblingen for ladelampen i instrumentpanelet. Når tenningen slås på, får lampen +12 V fra tenningslåsen på den ene siden, og går videre til L på dynamoen på den andre siden. Før motorstart går det da strøm gjennom lampen til dynamoen, noe som “vekker” feltviklingen (gir magnetisering). Når motoren starter og dynamoen begynner å levere strøm, vil spenningen på L stige til samme nivå som batteriet, og lampen slukker.

  • Dersom dynamolampen brenner ut eller man tar vekk pæren, så vil rotoren i dynamoen ikke motta spenning for oppstart av magnetfeltet i rotoren. Dette kan medføre at dynamoen ikke gir ut noen spenning. (Men den kan plutselig begynne å gi lading når motoren øker turtallet på grunn av restmagnetisme. (Rematent magnetisme.)

Andre typer dynamoer som brukes omfor i båter kan også ha en litt annen oppkobling og en terminal for tilkobling som er merket “W”.

Hva en W-terminal kan brukes til (Hvis det finnes en slik.)

  • W står for Winding (vikling).

  • Den er en direkte tilkobling til en av statorviklingene i dynamoen, før likeretterdiodene.

  • Dermed gir den et urektifisert AC-signal (en slags pulserende spenning) som er proporsjonal med dynamoens rotasjonshastighet (rpm).

  • W-terminalen er ofte koblet til en elektronisk turteller på motorer som ikke har turtallssignal fra annet sted.

  • Eksempel: På en dieselmotor uten tenningssystem (ingen tenningsimpulser), er W-terminalen ofte den eneste enkle kilden til rpm-signal.

Eksempel hentet i fra motortypen Volvo Penta D1-30

Koblingsskjemaet under er hentet i fra workshop manual for motortypen Volvo Penta D1-30:

På Volvo Penta D1-30 (og de andre små D-seriemotorene) er dynamoen bygget litt annerledes enn på Yanmar-eksemplet, men prinsippene er like.

Her er en beskrivelse av hva de forskjellige terminalene betyr:

  • B+ Hovedutgangen fra dynamoen. Her kommer ladespenningen ut (typisk 14.0-14.4 V). Kobles til batteriets plusspol (ofte via startmotorens tilkoblingspunkt).
  • B- Jord/negativ terminal. I mange installasjoner er dynamoen jordet direkte via motorblokken, men Volvo Penta bruker ofte egen B– (for å sikre en god returforbindelse.) Kobles til motorens eller batteriets minuspol.
  • D+/61 Tilkoblingen for ladelampen og exciteringsstrømmen, tilsvarende L på Yanmar. Når tenningen slås på, går +12 V gjennom ladelampen i instrumentpanelet og inn på D+ / 61. Dette gir feltviklingen strøm slik at dynamoen kan begynne å produsere. Når dynamoen leverer riktig spenning, blir potensialet på D+ likt som på +12 V, og lampen slukker. Brukes også som «signalkilde» til enkelte instrumenter eller elektronikk for å indikere at motoren lader.
  • S (Sense) «S» står for Sense eller spenningsføler. Denne ledningen kobles til batteriets plusspol (eller til et punkt i anlegget der man ønsker korrekt spenning). Dynamoregulatoren bruker dette signalet for å måle batterispenningen direkte og regulere ladespenningen mer presist. På småbåtmotorer er S ofte koblet internt til B+ dersom separat føling ikke er nødvendig, men den kan også være trukket ut som egen terminal.
  • Dynamoen har faktisk en W (winding) terminal, men denne er ikke i bruk, på grunn av at denne motortypen henter signalet for turtall ut i fra en egen sensor på svinghjulet.

Eksempel hentet i fra motortypen Beta Marine 25

Koblingsskjemaet under er hentet i fra “Operators manual, side 74“.

Her kan det se ut som at Teminal B+ går til batteri plusspol og starter. Her finnes det en W utgang som gir signal til en tacho generator turteller. Ledningene merket 9 og 4, ser ut til å være til indikatorlys og for igangkjøring av magnetfelt i rotor.