Det er et formelt krav enten at jordingssystemet ombord skal være tilkoblet landjord, eller at man skal bruke en skilletrafo, for å skille de to jordingssystemene i fra hverandre. Dette framgår bla av et eget kapittel i NEK400 pluss i en del annet regelverk som er felles for Europa.
Hvis man kobler de to jordingssystemene til hverandre, altså “landjord” til “båtjord”, så kan dette medføre omfattende korrosjonsskader på båtens metalliske deler, eller hele skroget, hvis det dreier seg om et skrog laget av et metall.
Situasjonen er spesielt ugunstig hvis landstrømsystemet er av type TN, slik som på tegningen over. Også ved en forholdvis normal driftssituasjon, uten feil, så vil jordlederen fra land kunne få en likespenningkomponent som bidrar til galvanisk korrosjon. Ved teknisk feil og en “stående jordfeil” så vil man kunne få den samme problemstillingen i et IT-fordelingssystem.
Den eneste måten å komme seg helt ut av denne problemstillingen, hvis man skal følge det formelle regelverket, det er ved å bruke en skilletransformator, som isolerer båtens jordingsystem i fra landjord.
Formelt sett, og ut i fra regelverket, så skal vel alle båter som har landstrøm enten ha en jordingplate som er i kontakt med vann, eller en tilsvarende løsning, for eksempel et skrog av et mettalisk materiale.
Hvis man går rundt i en marina og ser på de båtene som står på land en vinterdag, hvor mange båter kan man da observere og telle, som har en slik jordingsplate?
Det finnes imidlertid såkalte “gjør det selv” landstrømløsninger. I utgangspunktet så er disse for en stor del jordet bare til landjord og ikke til noen båtjord. Leser man nøye i bruksanvisningen, så står det nevnt et sted inne i den, at man også må koble “gjør det selv anlegget” til båtjord. Men hvor mange båteiere er det som legger merke til dette kravet og som gjør det? Dessuten, når man skal etablere og koble opp “båtjord”, så blir jo tingene også så komplisert at “gjør det selv anlegget” ikke lengre er “gjør det selv”.
I praksis så er det nok mange av disse “gjør det selv landstrømsanleggene” som bare er jordet til land og uten å være koblet til båtens jordingssystem. (I den grad at det i det hele tatt finnes noe slikt). Dette fungerer da i praksis likt med om man bare henter landstrøm i fra en skjøteledning i fra land, og kobler seg direkte til denne.
Man kan vel stille spørsmål: 1. Er dette lovlig og i samsvar med regelverket? 2. Utjør dette eventuelt en stor fare for de som er ombord i båten? Jeg har i hvert fall ikke sett framlagt noen god begrunnelse for hvorfor dette er farlig.
I kapittel 8, på side 68 og videre utover, så er denne problemstillingen beskrevet i Victron sin publikasjon “Wiring unlimited”:
Jordingplater (Noe av markedsføringen ser vel litt merkelig ut):
Gjør det selv landstrømspakker:
(Skal i følge reklamen ikke behøve installatør, men dette utsagnet er vel kanskje litt i “grenseland”.)
Svenske myndigheter har utarbeidet en forholdvis omfattende beskrivelse rundt landstrømsproblematikken, basert på et EU regelverk, som skal være felles for hele EØS området. (Men framdriften i implementeringen kan nok variere litt i fra land til land.)
