Lithiumbatteriet representerer jo en ny og moderne type oppladbart batteri og mulighet for å lagre elektrisk energi. Batteritypen byr på mange fordeler, men samtidig også noen begrensninger i forhold til de mer tradisjonelle blybatteriene.
- Lettere i vekt og mer kompakt utførelse enn blybatterier.
- Ingen lekkasje av syre eller farlige gasser slik at de er lett å plassere.
- Kan utlades ned til ca 10%, uten å ta skade.
- Tåler veldig mange ladesykluser, sammenlignet med blybatterier.
- Kan ha innebygd Buetooth server, slik at man kan følge med i strømforbruk og lading via app på mobiltelefonen.
- Begrensede bruksegenskaper ved lave temperaturer.
- Bør ikke trekke en startmotor.
- Kan ikke kobles direkte sammen med blybatterier pga forskjellig spenningsnivå og egenskaper.
- Kan gi for høy belastning av dynamo, slik at denne skades.
- Er avhengig av et innebygd BMS (Battery Management System) for å ivareta funksjonalitet og sikkerhet.
Det finnes flere forskejllige typer og varianter av Lithiumbatterier. De mest vanlige er:
- Lithium-Ion batterier
- LiFePo4-batterier. (Lithium Fero Oksyd)
Det er noen ganske viktige forskjeller mellom disse to typene batterier, med hensyn til bruk ombord i båt:
- Lithium Ion Batterier har den høyeste lagringstettheten for elektriske lading, men disse batteriene kan være svært brannfarlige, og de kan være utsatt for “thermal runaway” og brann.
- Ved brann, så vil Lithium Ion batteriene kunne fortsette å brenne, også etter at de er sneket ned i vann, slik at denne typen batteribrann kan være nesten umulig å slukke.
- LiFePo4 batterier kan lagre litt mindre elektrisk energi enn Lithium Ion batteriene, men men er sikrere ved at de er mye mindre utsatt for farlige elektriske branner.
Det er nok ikke å anbefale, og sannsynligvis heller ikke lovlig å bygge sine batterier selv, på basis av enkeltceller, men for å se hvordan dette kan gjøres og hva som finnes typisk inne i et Lithium batteri, så følger det en video som viser dette under:
Her er en webside som inneholder litt mer utdypende informasjon. Det kan vel se ut som at det har blitt brukt en automatisk funksjon for oversettelse til Norsk, slik at språket ikke er så veldig bra:
Ut i fra mitt syn på saken, så er det mange gode grunner til å beholde blybatteriene som “hovedsystem” på båten, ettersom dette er en veldig robust og utprøvd teknologi, og så eventuelt heller bygge ut med Lithiumbatterier som et tillegg til de eksisterende blybatteriene.
Litt info i fra Svenske Kryssarklubben