Orientering om CE-merking og EU-samsvarserklæring for seilbåter og andre fritidsbåter
Innledning
Alle fritidsbåter som settes på markedet eller tas i bruk i EU/EØS-området, skal være CE-merket og ha en gyldig EU-samsvarserklæring. Dette gjelder både nye og visse brukte båter. Formålet med regelverket er å sikre at båtene oppfyller strenge krav til helse, miljø og sikkerhet.
I denne orienteringen gir vi en oversikt over hva CE-merking innebærer, hva en samsvarserklæring er, og hva båteiere og -kjøpere bør være oppmerksomme på.
Hva er CE-merking?
CE-merking på fritidsbåter viser at båten oppfyller kravene i Fritidsbåtdirektivet (EU-direktiv 2013/53/EU). Direktivet stiller krav til:
- Konstruksjon og styrke (stabilitet, flyteevne, materialkvalitet)
- Sikkerhet (brannsikring, manøvreringsevne, redningsutstyr)
- Miljø (utslippsgrenser for motorer, støynivå)
- Bruksanvisninger og informasjon til bruker
CE-merkingen skal være synlig på båten, vanligvis på en permanent festet plate som kalles builders plate.
Hva er en EU-samsvarserklæring?
EU-samsvarserklæringen er et dokument hvor produsenten (eller importøren) erklærer at båten oppfyller alle relevante krav i fritidsbåtdirektivet. Erklæringen skal blant annet inneholde:
- Opplysninger om produsent eller importør
- Identifikasjon av båten (modell, serienummer, kategori)
- Hvilke standarder båten er vurdert etter
- Navn og signatur fra ansvarlig person
Både CE-merkingen og samsvarserklæringen er obligatoriske dokumenter når båten skal:
- Selges
- Importeres fra et land utenfor EU/EØS
- Registreres i mange lands båtregistre
Hvem har ansvar for CE-merking?
- Produsenten har ansvar for CE-merking av nye båter.
- Importøren har ansvar hvis båten er produsert utenfor EU/EØS.
- Eier kan få ansvar dersom en bruktbåt importeres fra et land utenfor EU/EØS (såkalt privatimport).
Hvis en eksisterende båt blir vesentlig endret (f.eks. ny motor, ombygging av skrog) kan det også kreves en ny samsvarsvurdering.
CE-klassifisering av fritidsbåter
Båtene klassifiseres i ulike designkategorier avhengig av hvor og hvordan de kan brukes:
Kategori | Bruksområde | Eksempler |
---|---|---|
A | Havseilas (vind over 8 Beaufort, store bølger) | Store havseilere |
B | Offshore (opp til 8 Beaufort) | Yachts for kystnær havseilas |
C | Kystfarvann, innsjøer | Vanlige seil- og motorbåter |
D | Beskyttede farvann (elver, innsjøer) | Småbåter, joller |
CE-platen på båten skal angi hvilken kategori båten er sertifisert for.
Hva må båteiere og kjøpere passe på?
-
Ved kjøp av ny båt:
- Kontroller at båten har CE-merke.
- Sørg for at samsvarserklæringen følger med.
- Be om brukerhåndbok på et språk du forstår.
-
Ved kjøp av brukt båt:
- Hvis båten tidligere er registrert i EU/EØS, skal CE-merkingen allerede være på plass.
- Import fra land utenfor EU/EØS (f.eks. USA) kan kreve ny CE-merking, noe som innebærer tid og kostnader.
-
Ved ombygging:
- Vesentlige endringer på en CE-merket båt kan gjøre at den opprinnelige samsvarserklæringen med tilhørende CE-merking ikke lenger gjelder.
- Da må båten underlegges en ny samsvarsvurdering – ofte via et notified body (godkjent testorgan).
Hva skjer hvis båten ikke er CE-merket?
- Det kan bli vanskelig å få båten forsikret eller å oppnå utbetaling av forsikring etter en skade.
- Du kan få problemer ved registrering og omsetning av båten.
- Ved import kan båten nektes innførsel eller pålegges kostbar ettertesting.
Oppsummering
CE-merking og samsvarserklæring er avgjørende dokumentasjon for fritidsbåter innen EU/EØS. De sikrer at båten oppfyller viktige krav til sikkerhet og miljø. Som båteier eller båtkjøper er det viktig å sette seg inn i kravene og sørge for at dokumentasjonen er i orden.