En skilletransformator ombord har det som sin primære oppgave å hindre elektrolyttisk eller galvanisk korrosjon som følge av at “båtjord” (lokal jord ombord i båten) er sammenkoblet med “landjord”. Figuren viser prinsippet:

Avhengig av hvordan man kobler opp sekundærsiden i transformatoren, så kan vi også oppnå en annen “fordel”. Slik som tegningen er laget så viser den en oppkobling som TN-S på sekundærsiden. Da vil båtens interne 230V system ha omtrent de samme egenskaper som for et TN fordelingssystem på land.
Tar vi derimot vekk den lille vertikale forbindelsen mellom jord og faseleder, så endrer sekundærsiden karakter til å være et lite lokalt IT fordelingssystem.
Dette er det samme som brukes bla i operasjonsstuer på sykehus og i styrestrømsystemer på maskiner.
Hvis vi velger å etablere et lokalt IT system ombord, så vil det bla ha den egenskap at vi i liten grad vil bli utsatt for noe elektrisk sjokk, om vi kommer til å berøre en av de spenningsførende lederne. (På grunn av at den kapasitive jordfeilstrømmen i et slikt lite lokalt IT system blir svært liten.)
Hvordan man kan forebygge eller redusere berøringsfaren, ved berøring av en faseleder, ved å etablere et lokalt IT system ombord er beskrevet i “Victron Wiring Unlimited, side 63 og 64.)
De generelle prinsippene rundt bruk av isolasjonstransformator er beskrevet på side 69, i den samme trykksaken.
